۱۳۹۰/۰۵/۱۷

چگونه از مارکت اندروید استفاده کنیم؟

اگر گوشی یا تبلت اندرویدی دارید حتماً تاکنون متوجه شده‌اید که استفاده از مارکت اندروید (Android Market) که گنجینه‌ی ارزشمندی از ده‌ها هزار نرم‌افزار و بازی رایگان و پولی است، مانند بسیاری چیزهای دیگر برای ما ایرانیان حرام شده است! اما از آنجایی که ذهن خلاق ما ایرانی‌ها (از جمله شخص شخیص نگارنده) همواره کلیدی برای هر درب بسته و هفت‌قفله‌ای پیدا می‌کند، لذا در ادامه روشی را برای استفاده‌ی بدون محدودیت از مارکت اندروید به شما معرفی می‌کنم.
  1. مشکل اول دارا بودن سیم‌کارت ایرانی است که از یکی از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل یا تالیا صادر شده باشد. توجه داشته باشید که بودن هر یک از این سیم‌کارت‌ها درون گوشی اندرویدی شما، به معنای ایرانی بودن شماست. پس هم‌اکنون (تا لو نرفته‌اید!) سیم‌کارت خود را خارج کنید. همچنین می‌توانید در گوشی خود حالت پرواز (Airplane Mode) را فعال نمایید که مانند خارج کردن سیم‌کارت عمل می‌نماید.
  2. با توجه به اینکه بدون سیم‌کارت فعال نمی‌توانید از اینترنت موبایلی استفاده کنید، پس حتماً لازم است تا به یک اتصال Wi-Fi (یا همان Wireless) متصل شوید.
  3. به یک سرویس وی‌پی‌ان متصل شوید. کانکشن وی‌پی‌ان خود را ایجاد کرده و به آن متصل شوید. به این ترتیب آدرس آی‌پی ایرانی شما به یک آدرس آی‌پی خارجی تغییر می‌یابد. معمولاً باید گزینه‌ی Enable Encryption را غیرفعال کنید تا کانکشن کار بکند. وی‌پی‌ان شما متعلق به هر کشوری باشد، محدودیت‌هایی در نرم‌افزارهای قابل داون‌لود مربوط به آن کشور را خواهید داشت. پس بهتر است از وی‌پی‌ان آمریکایی استفاده کنید تا قابلیت داون‌لود و حتی خرید اکثر نرم‌افزارها را داشته باشید. من با سرویس وی‌پی‌ان شرکت خودم (شرکت تجارت و فن‌آوری کارشا - فروش عمومی اشتراک وی‌پی‌ان را به دلایلی متوقف کرده‌ایم) در آلمان متصل شدم و مشکلی نداشتم.
  4. اکنون مارکت اندروید را بگشایید و همانند یک شهروند خارجی از داون‌لود نرم‌افزارها لذت ببرید.

رفع مشکل:
مشکلی که من در اتصال با شبکه‌ی بیسیم (Wi-Fi) از طریق مودم ADSL خودم داشتم این بود که پس از اتصال به آن بعضی صفحات باز نمی‌شدند. همچنین پس از اتصال به VPN، دیگر هیچ صفحه‌ای از جمله نرم‌افزار مارکت امکان اتصال نداشتند. با تحقیقاتی که انجام دادم و آزمایشاتی که کردم، متوجه شدم که اشکال از مقدار پیش‌فرض MTU شبکه‌ی بیسیم در سیستم‌عامل اندروید است. برای رفع این مشکل باید گوشی شما حتماً Root شده باشد.
سپس یک نرم‌افزار خط فرمان مانند Terminal Emulator یا ConnectBot روی گوشی خود نصب کنید. می‌توانید از طریق رایانه‌ی خود و با دستور adb shell نیز به گوشی متصل شوید. سپس فرمان زیر را اجرا کنید:
su -c "ifconfig eth0 mtu 1400"
در اولین بار اجرای این دستور، پیامی مبنی بر اجازه‌ی دسترسی به کاربر Root در صفحه‌ی گوشی شما پدیدار می‌گردد که کافیست بر روی کلید Allow کلیک کنید.
با اجرای این دستور، مقدار MTU برای شبکه‌ی بیسیم شما به 1400 که مقدار مناسبی و استانداردی است تغییر می‌یابد.
توجه داشته باشید که این دستور را باید پس از هر بار اتصال به شبکه‌ی بیسیم و همچنین اتصال به VPN انجام دهید تا امکان بازکردن همه‌ی صفحات و نرم‌افزارها را داشته باشید.
برای سادگی کار، نرم‌افزار GScript Lite را نصب نمایید و با زدن Add Script اسکریپت جدیدی به آن بیافزایید. ابتدا نامی برای اسکریپت خود انتخاب نمایید (مانند MTU Corrector)، سپس گزینه‌ی Needs SU را علامت‌دار کنید (به طور پیش‌فرض علامت دارد) و سپس در کادر بزرگ قسمت پایین، دستور زیر را تایپ کنید:
ifconfig eth0 mtu 1400
با کلیک بر روی Save اسکریپت شما ذخیره شده و در لیست اسکریپت‌ها ظاهر می‌شود. به این ترتیب کافیست پس از هر بار اتصال به وایرلس یا وی‌پی‌ان، نرم‌افزار GScript Lite را گشوده و اسکریپت خود را کلیک نمایید تا دستور خود به خود اجرا شود.
برای سادگی خیلی بیشتر (!) می‌توانید یک میانبر (Shortcut) نیز به این اسکریپت در صفحه‌ی دسکتاپ گوشی خود ایجاد کنید. برای این منظور روی بخشی خالی از صفحه‌ی دسکتاپ خود کلیک طولانی (Long Tap) کرده و در منوی ظاهر شده، Shortcuts را انتخاب نمایید. سپس در منوی بعدی GScript Lite را انتخاب نموده و سپس اسکریپت خود را انتخاب نمایید تا میانبری به آن در صفحه‌ی دسکتاپ گوشی شما ایجاد شود.

توجه 
نقل این مطلب بدون تغییر و با ذکر لینک به صفحه‌ی مطلب در این وبلاگ مجاز می‌باشد. لطفاً امانت‌دار باشید. متشکرم.

۲ نظر:

  1. با سلام ممنون از راهنماییت .
    من یه مشکلی برای ورود به مارکت دارم مینویسه
    log in to your google account
    مشکل کجاست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز، شما احتمالاً سیم کارت خود را خارج نکرده‌اید و یا حالت پرواز (Airplane Mode) را در گوشی خود فعال ننموده‌اید که با این پیام مواجه می‌شوید.
    بجای این کار می‌توانید از نرم‌افزار Market Enabler استفاده کنید که در سایت‌های دیگر جهت داون‌لود موجود بوده و راهنمای فارسی استفاده از آن نیز با کمی جستجو یافت می‌شود.

    پاسخحذف