۱۳۸۶/۱۱/۱۳

یار دبستانی من...

اجرای ترانه با صدای فریدون فروغی نیز در فایل موجود گنجانده شد. با عرض پوزش از اینکه مدتی صفحه‌ی فایل‌ها قابل دسترسی نبود، مشکل مرتفع گردیده و دوستان عزیز قادر به دریافت فایل می‌باشند.
سلام
امروز توی اتاقم بودم که صدای تلویزیون که موسیقی ابتدای ترانه‌ی «یار دبستانی من» رو پخش می‌کرد توجهم رو جلب کرد. برای همین هم چرخی توی اینترنت زدم و راه مناسبی برای دریافت باکیفیت این موسیقی و ترانه‌ی بسیار زیبا (و نوستالژیک؟!) پیدا نکردم. بنابراین با استفاده از برنامه‌ی Audacity از یکی از سایت‌هایی که فقط امکان گوش دادن آنلاین رو داشت (فکر کنم iransong.com بود) ضبط کردم و بعد از اعمال تغییراتی از جمله بیشتر کردن صدای ضعیف اون برای استفاده‌ی عموم در صفحه‌ی فایل‌هایم در eSnips قرار دادم. بالاخره هم نفهمیدم اصل کار مال کیه؟ فریدون فروغی یا جمشید جم؟ و اول کی اون رو خونده یا ... ولی در مجموع صدای قاطعانه و انقلابی «جمشید جم» به نظر من نقش مهمی در فراگیر شدن این ترانه ایفا کرده. به گونه‌ای که همین ترانه را که با صدای فریدون فروغی در یک جایی (!) شنیدم زیاد توجهم رو جلب نکرد. ولی شکی در آهنگساز و ترانه‌سرای این اثر نیست که منصور تهرانی هست. و اخیرا هم منصور تهرانی با صدای خودش و در قالبی دیگر (Remix) این ترانه رو اجرا کرده. برای دریافت این ترانه به آدرس زیر مراجعه نموده و فایل yar-e dabestani.zip رو که یک فایل فشرده هست دریافت کنید:

این فایل فشرده حاوی سه فایل شامل اجرای ترانه‌ی «یار دبستانی» توسط جمشید جم، فریدون فروغی و نیز توسط منصور تهرانی است.

و اما موضوع دیگر...
تصمیم گرفته‌ام از شانزدهم بهمن ماه، شروع به انتشار روزشماری کنم که هر روز در وبلاگ منتشر شود و شامل وقایع اتفاق افتاده در آن روز در سال ۱۳۵۷ باشد. مطالب این روزشمار برگرفته از قسمت روزشمار کتاب «۲۷۵ روز بازرگان» نوشته‌ی «مسعود بهنود» بوده و تا روز ۲۲ بهمن نیز ادامه خواهد یافت. روز شانزده بهمن همزمان با منصوب شدن مهندس مهدی بازرگان به سمت نخست وزیر دولت موقت توسط امام خمینی(ره) می‌باشد. موقتا تا ۲۲ بهمن روزشمار را درج خواهم کرد، اگر استقبال شد تا ۱۵ آبان ۱۳۵۸ (پایان دوره‌ی ۲۷۵ روزه نخست وزیری مهندس بازرگان) ادامه خواهم داد. سعی می‌کنم بخش‌های جالب توجه کتاب «پیشتازان انقلاب» منتشر شده در سال ۱۳۵۸ (کمی بودار، توقیف شده، ظاهران مرتبط با گروهک تروریستی مجاهدین خلق) را نیز در کنار آن منتشر کنم. این کتاب هم از نقطه‌نظرهای گوناگون به تفسیر انقلاب و وقایع اتفاقیه‌ی آن می‌پردازد. توصیه می‌کنم کتاب «۲۷۵ روز بازرگان» را بخرید و حتما بخوانید، نثر زیبای مسعود بهنود در این کتاب از زاویه‌ی دید ۱۴ فرد مختلف به انقلاب و دوران دولت موقت مهندس بازرگان نگریسته و سپس در نیمه‌ی دوم کتاب با درج روزشمار دولت موقت، به نقل واقعیاتی می‌پردازد که بیشتر آنها امروزه از یاد رفته‌اند. (کتاب «پیشتازان انقلاب» هم که دستتان بهش نمی‌رسد! چرا تعریف کنم؟!)
پیروز باشید.

۲ نظر:

  1. سلام:

    اصل این آهنگ با صدای فریدون فروغی نه با صدای جمشید جم که یه پاچه خوار بیشتر نیست اصلا حیف این آهنگ که جمشید جم باز خوانی کرده من فقط این آهنگو با صدای فریدون حاضرم گوش بدم، مطلب زیر رو بخون متوجه میشی :
    درسال 1357، با وخیم شدن اوضاع سیاسی ایران، فروغی اعتراض خود را به اوضاع کشور با انتشار آلبوم بت شکن اعلام میدارد و در همین سال ترانه‌ای به نام روسپی راجرا می‌کند که هرگز مجوز پخش نمی‌گیرد.

    درسال 1358، بعدازانقلاب، فروغی درایران می‌ماند و کنسرت اجرا می‌کند که ترانه‌های این کنسرت را در آلبوم فریدون فروغی در آغازی نو جای می‌دهد و دلیل نامگذاری آلبوم به این نام، وجود ترانه‌های ریتمیکی مانند حقه و شیاد است که در کارنامهٔ فروغی مانند آنها وجود نداشت.
    "
    بعداز انتشار این کاست، درسال 1359، فروغی ترانهٔ بار دبستانی را برای فیلم از فریاد تا ترور به کارگردانی منصور تهرانی اجرا می‌کند که در تیتراژ فیلم استفاده می‌شود. در حالی که هنوز هیچ منع رسمی‌ای برای فعالیت فروغی اعلام نشده بود، به تهرانی خبر می‌دهند که باید صدای فروغی را از تیتراژ فیلم‌اش حذف کند. در نتیجه جمشید جم خواندن این ترانه را به عهده می‌گیرد. این ترانه بسیار مطرح و معروف می‌شود و حتی امروزه به‌عنوان نمادی از مبارزه ارزشی خاطره‌انگیز دارد. در همین زمان است که زمزمه‌هایی در مورد ممنوعیت فعالیت فروغی شنیده می‌شود. او در همین سال ترانهٔ کوچهٔ شهر دلم را می‌خواند"

    پاسخحذف
  2. درود
    تا همین چند مدت قبل یک حس نوستالوژیک عجیبی نسبت به یار دبستانی داشتم ولی مدتی است هم حالم از این آهنگ و هم از خواننده ی خودفروش و صدافروشش به هم می خورد.حدود یک ماه قبل از طرف بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج جمشید جم برای اجرا و سخنرانی دعوت می شود.وقتی به همراه چند تن از بچه های انجمن برای اعتراض به حضور جمشید جم در برنامه ی بسیج و فروختن صدایی که یکی از خاطره انگیزترین صداها برای فعالین دانشجویی بود نزد وی رفتیم وی با بی شرمی تمام گفت من نه تنها اینجا بلکه در سراسر کشور فقط و فقط با دعوت بسیج دانشجویی به دانشگاههای می روم و اجازه نخواهم داد که بعضی از این آهنگ انقلابی !!! علیه نظام استفاده کنند.

    پاسخحذف