۱۳۸۶/۱۰/۰۱

امکان خواندن متون فارسی در گوشی Sony-Ericsson P990i بدون تغییر فونت اصلی و یا نصب برنامه‌ی جانبی

سلام
مطلبی که هم‌اکنون در این وبلاگ می‌خوانید تنها چند دقیقه‌ی پیش توسط اینجانب مورد کشف واقع گردید و به شما اطمینان می‌دهم که در هیچ‌کجای دیگر این تار جهان‌گستر آن را مشاهده نخواهید کرد. اگر دارای یک گوشی Sony Ericsson P990i یا P1i یا انواع مشابه بر پایه‌ی Symbian UIQ می‌باشید، مسلماْ یکی از بزرگترین مشکلات شما در زمینه‌ی خواندن متون فارسی (SMSها یا صفحات وب) می‌باشد. چرا که گوشی‌های فوق‌الذکر بجای حروف فارسی، کاراکترهای مربع‌شکل نشان می‌دهند. تا چند دقیقه‌ی پیش برای این موضوع دو راه حل وجود داشت:
۱. نصب برنامه‌ی Psiloc Crystal Arabic بر روی گوشی که باعث کند شدن سرعت آن و گاهاْ بروز اشکال در گوشی و نیاز به فلش آن می‌شد. به علاوه هنوز کرک قابل اطمینانی برای این نرم‌افزار ایجاد نگردیده است.
۲. کپی کردن چند فونت در داخل مموری کارت که این امر باعث می‌شد فونت اصلی گوشی (حتی مطالب انگلیسی) تغییر پیدا کرده و ظاهر موزون آن به هم می‌ریخت.

با استفاده از راه‌حلی که در این پست خواهید آموخت علاوه بر اینکه نیازی به نصب نرم‌افزار اضافی جهت فارسی نمودن گوشی نخواهید داشت، باعث تغییر فونت اصلی گوشی شما نیز نمی‌گردد.

توضیحات (این قسمت فقط جهت آشنایی بیشتر شما با این روش نوشته شده است و روش نصب در قسمت بعدی توضیح داده خواهد شد. گیج نشوید!):
با استفاده از نرم‌افزار X-Plore و دسترسی به حافظه‌ی مخفی سیستم‌عامل گوشی، فایل‌های فونت اورجینال سونی‌اریکسون را برداشته و سپس فونت فارسی یکان را به گونه‌ای تغییر دادم تا در کنار فونت اصلی کار کرده و تغییری در نمایش حروف انگلیسی بوجود نیاورد. به علاوه حالت‌های مختلف Bold، Italic و BoldItalic را در این فونت اعمال نمودم و سپس آنها را با حالت‌های فونت اصلی گوشی ترکیب کردم. به این ترتیب با نصب این فونت‌ها به روشی که توضیح داده می‌شود، علاوه بر اینکه هیچ‌یک از حالت‌های فونت اصلی گوشی به هیچ وجه تغییر پیدا نخواهد کرد، گوشی شما قادر به نمایش متون فارسی (SMS، اسامی فایل‌های، صفحات وب و ...) خواهد بود.

روش نصب:
فونت‌ها در داخل یک فایل zip گنجانده شده‌اند که باید آنها را از فشردگی خارج نموده و چهار فایل به‌دست‌آمده را در شاخه‌ی Resource\Fonts مموری کارت خود کپی نمایید. در صورتیکه شاخه‌های ذکر شده در مموری شما وجود ندارند می‌توانید آنها را ایجاد کنید. سپس کافیست گوشی خود را یکبار خاموش و سپس روشن کنید و از امکان خواندن فارسی در آن لذت ببرید (البته به شرطی که مطابق دستورالعمل پیش رفته باشید.). اگر سوال یا مشکلی در نصب فونت‌ها بود برای همین پست کامنت بگذارید تا جواب شما را در اسرع وقت بدهم. همچنین اگر ایرادی در فونت‌ها مشاهده نمودید من را در جریان بگذارید تا نسبت به رفع آن اقدام کنم.

آدرس دریافت فونت‌ها:
http://www.esnips.com/web/khashmeshab

(با کلیک بر روی لینک فوق وارد صفحه‌ی فایل‌های من می‌شوید که کافیست فایل p990i_farsi_fonts.zip را داون‌لود نمایید و
فایل زیپ شده را با پسورد khashmeshab.blogspot.com باز کنید.)

شاد باشید. این مطلب را نیز به عنوان عیدی روز عید قربان من به همه‌ی دارندگان P990i در نظر بگیرید.

۹ نظر:

  1. با سلام
    فونتی که برای P990 گذاشته اید بسیار زیبا است اما اعراب حروف عربی را ندارد اَ اِ اُ
    با تشکر

    پاسخحذف
  2. سلام . با تشكر از شما، برخي كلمات انگليسي مثل Yes دچار مشكل شد .
    مشكل از چه مي تواند باشد؟!

    پاسخحذف
  3. بسيار عالي من هنوز هيچ مشكلي نديدم ولي خيلي ها رو نجات دادين مثل خودمن كه اين اس ام اس هام رو ميتونم تشخيص بدم كدومش خونده شده كدوم نه من كه لذت بردم خيلي متشكرم.

    پاسخحذف
  4. با تشکر خیلی عالی بود

    پاسخحذف
  5. حالا نمیشه فونت رو تو مموری نذاریم؟ کجای گوشی غیر از مموری بزارم کار می‌کنه؟
    با تشکر

    پاسخحذف
  6. از دست محمود احمدی نژاد ناراحت باش و از این ناراحتی بمیر
    خاک بر سرت که دنبال رای میگردی رای تو هم قاطی ان خس وخاشاک دیگراست

    پاسخحذف
  7. salaam
    khoda kheiret bede
    eyde ghorbuno ghadiret ye ja mobaarak va albatte soble
    ishallah ba ham berim makke va karbalaa va najaf

    پاسخحذف
  8. found your site on del.icio.us today and really liked it.. i bookmarked it and will be back to check it out some more later

    پاسخحذف
  9. It’s really a nice and helpful piece of information. I’m glad that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

    پاسخحذف